Valgfag

I år

I skoleåret 2023-24 har vi haft en række valgfag på skemaet:

• Badminton
  • Fodbold
  • Basketball
  • Guitar og samspil
  • Bordrollespil
  • Spansk
  • Japansk
  • Tegning
  • Workout
  • Skab dig
  • Teknologisk værksted
  • Psykologi
  • Svømning
  • Håndarbejde

Næste år

I skoleåret 2024-25 er en række valgfag allerede planlagt, herunder:

Japansk sprog og kultur.
Synes du Japan er fascinerende? Her har du chancen for at komme i gang med at lære det japanske sprog og samtidig blive klogere på den japanske kultur sammen med andre unge med samme interesse. Vi begynder helt fra bunden så du behøver altså ikke at kunne noget som helst i forvejen.

Gennem opgaver, japanske lege og spil vil du lære at introducere dig selv på japansk, kunne tallene og klokken, vide hvad hverdagsgenstandene omkring dig hedder, og sammensætte enkle sætninger om hverdagsemner.
I løbet af året vil du efterhånden også komme til at kunne læse og skrive enkle, små tekster. Du kommer undervejs til at lære de japanske stavelsesalfabeter hiragana og katakana, og du vil også blive introduceret til et udvalg af kanji som er de skrifttegn der hver især har deres egen betydning – såsom bjerg, træ og skov. Vi kommer også til at øve os i kalligrafi som er en årtusind gammel japansk tradition hvor man med pensel maler japanske skrifttegn på rispapir.

Vi kommer til løbende at inddrage manga og anime i undervisningen, både for at øve os på sproget og for at lære om den kultur og historie der ligger bag.

Vi vil se nærmere på japanske traditioner og skikke. Du vil lære om den traditionsrige teceremoni der i århundreder er blevet dyrket som en kunstform, og vi vil i løbet af året også få lejlighed til at gå i køkkenet og prøve kræfter med nogle traditionelle japanske retter (og du kommer i den anledning selvfølgelig også til at lære at spise med spisepinde).

はじめまして!

Teknologisk værksted.
Vi lærer at programmere og forstå hvordan computere fungerer. Vi finder loddekolben frem og arbejder med elektronik, herunder robotter og 3d-printere.

Bordrollespil
Dungeons & Dragons er et fantasispil, hvor højst syv af jer sidder omkring et bord og lever jer ind i fiktive roller i en fiktiv verden. Det kan fx være en troldmand i en magisk verden, en cyborg i en fremtidsverden eller en hemmelig agent i vores verden.

I sidder så allesammen med et stykke papir der beskriver den rolle I gerne vil spille og hvor klog, stærk og hurtig den person er. Det er vigtigt når I så drager ud på eventyr og skal løse gåder eller overtale drager til at lade være med at brænde landsbyer ned eller I skal slås mod havenisser. Det er kun vores fantasi der sætter grænsen for hvad der kan ske når vi først er i gang. Om tingene lykkes vil tit handle om hvor opfindsomme I er, hvor gode I er til at samarbejde – og hvor godt I slår med terningerne.

Læreren er spilleder, og det betyder at han styrer handlingen og spiller alle de roller som det ikke er jer der spiller. Han fortæller jer altså hvordan det går når I forsøger at snigmyrde præsidenten eller redde jeres medspiller fra den visse død.

Vi spiller i halvanden time om ugen, og de eventyr vi tager ud på sammen, kan komme til at tage mange spilgange at komme igennem. Det skal nok blive både sjovt og hyggeligt!