Bagland og bestyrelse

Initiativet bag Hedens Efterskole
Vi er en gruppe initiativtagere med rod i efterskoleverdenen og de frie skoler. Flere af os arbejder eller har arbejdet på efterskoler, hvorfra vi har erfaring med unge der har brug for en støttende hånd i ryggen. Flere har erfaringer med anbragte unge eller unge indenfor specialområdet. Vi har alle erfaring med helt almindelige unge mennesker, og de fleste af os har undervisningserfaring. Herudover har vi folk med erfaring i ledelse og økonomistyring i gruppen. Fælles for os alle er, at vi brænder for arbejdet med unge.

Vi har gennem de senere år konstateret et stadigt sigende behov for efterskolepladser i et hensyntagende miljø. Vi har set, hvordan sårbare unge kan løfte hinanden i flok, når rammerne er lagt rigtigt. Vi har ligeledes erfaret, at det kan være voldsomt for et ungt menneske med lavt selvværd og angst for fremtiden, at se sig selv i samspil med meget ressourcestærke unge. I disse SO-ME-tider bliver de unge konstant konfronteret med krav. Krav om at være smuk, dygtig, sjov, aktiv, osv. Nogle evner at tage kampen op, men mange føler sig hægtet af, når de ikke kan leve op til omverdenens krav. Sammen med andre unge i samme situation og med støttende voksne, kan den unge se sig selv i et andet billede.

På Hedens Efterskole er rammerne lagt, så der er plads til at være angst, genert, skrøbelig og have behov for ekstra tryghed, omsorg og struktur. Vi vil møde de unge med struktur og forudsigelighed, omsorg og anerkendelse, samtidig med at vi tager dem i hånden og guider dem mod voksenlivet, uddannelse og et aktivt liv som ligeværdig borger i samfundet.

I løbet af foråret ansættes ledelse og øvrigt personale. Indtil da står medlemmer af bestyrelsen for kommunikation.

Bestyrelsen for Hedens Efterskole
Bestyrelsen står for den overordnede ledelse af skolen og er ansvarlig for skolens økonomi.

Sanne Klostergaard Sørensen (f. 1986) er formanden. Hun har flere års erfaring med undervisning i folke-, fri- og efterskoler. Derudover har Sanne stor pædagogisk erfaring med unge med sociale – og kognitive – udviklings- og tilknytningsforstyrreler. Privat bor hun i Hinge med sin pædagogmand, deres 2 børn og kæmpehunden Hugo.

Lise Munk (f. 1962) er hende der kan noget med tal og logistik. Hun har undervist i både friskole, folkeskole og, ikke mindst, 7 år på efterskole. Lise bor på landet med mand og 3 store børn. Hun elsker at strikke, spille kort og gå tur med hundene. Lise har rejst verden rundt med rygsæk, og elsker at vende livets store spørgsmål med dig.

Tina Kjærgaard Andersen (f. 1968) er et stort legebarn! Hun er god til sprog, stavning, historier, madlavning – og til det med relationer. Tina har 27 års erfaring indenfor special-området, blandt andet 10 års som lærer på et videncenter indenfor autismeområdet. Tina bor i Kjellerup sammen med sin dejlige datter og sin skøre hund.

Inge Pedersen (f. 1968) er humorist, udadvendt og har en god portion livserfaring. Inge har de seneste 15 år arbejdet på medicinsk afd. på Silkeborg sygehus, som serviceassistent. Hun har stor erfaring indenfor rengøring, madhåndtering og hygiejneregler. Inge er stor dyreelsker, og har sammen med sin samlever en schæferhvalp, som de nyder at gå til træning med.

Hjørdis Alsing Andersen har stor erfaring med unge mennesker. Hun kan lave lækker mad, hvilket hun har gjort til sin profession. Hun kan spille guitar og sy og male. Hjørdis er både mor og bedstemor, bosat i Salling, hvor hun elsker sin have, sine bøger og ture ud i det blå. Hun er rå – men hjertelig og altid klar med et kram og et godt grin. Hjørdis er en berejst kvinde, der gerne fortæller om alle sine oplevelser.

Brian Madsen (31 år) er ene hane i kurven. Brian er uddannet pædagog, suppleret med en næsten fuldført læreruddannelse med musik, dansk og religion. Arbejdsområder har været både indenfor social– og specialområdet voksne udviklingshæmmede, og en special efterskole, som støtteperson. Brian har desuden erfaring fra SFO og fritidsklub. Fritiden går meget med musik, rejser og tennis, fodbold, surf, kajak mv. Bor i Silkeborg.

Gitte Winther (beskrivelse følger)

Bestyrelsens opgaver:

  • At forvalte skolens midler, så de bliver til størst mulig gavn for skolen.
  • At være ansvarlig overfor undervisningsministeriet, herunder for, at betingelser og vilkår for ydelse af tilskud overholdes.
  • At fastsætte elevbetalingen.
  • At godkende en plan for skolens overordnede kursusvirksomhed og en undervisningsplan for det enkelte kursus.
  • At være ansvarlig for udarbejdelse af korrekt driftsregnskab og status.